Навчальні матеріали

Біологічний Брейн – ринг.
(інтелектуально – розважальна гра)
     Мета:
       Навчальна:  систематизувати й узагальнити знання учнів з тем   
                                  „Опора і рух”, „Кров і кровообіг”, перевірити рівень вміння            
                                   використовувати набуті знання у нестандартних ситуаціях;

       Розвиваюча: стимулювати активну пізнавальну діяльність учнів і творче  
                                   мислення, сприяти розвитку в учнів логічного мислення на
                                   основі аналізу причинно – наслідкових зв’язків;

       Виховна:      виховувати повагу до суперника, витримку, наполегливість,                    
                                  упевненість у собі, у своїх  знаннях; формувати вміння    
                                 працювати у команді.

      Обладнання: чорна скринька, заздалегідь виготовлені змінні табло до
                                  конкурсів .


Хід гри


І. Організація роботи учнів.
 Учитель нагадує правила конкурсів. У грі беруть участь дві команди: „Розумники” та „Ерудити”  – у кожній з яких по 6 осіб. Кожна команда підбирає назву, емблему та девіз. Ведучим є вчитель. Журі оцінює роботу учнів.
ІІ. Узагальнення та систематизація знань.   
  Гра складається з шести конкурсів.
                                      
                                       1. Розминка.

                                       2. Вірю – не вірю!

                                       3. Чорна скринька.

                                       4. Конкурс капітанів.

                                       5. „Біологічний футбол”.

                                       6. Домашнє завдання.

ІІІ. Підбиття підсумків (виступ журі) .

           Я радо вітаю усіх на нашому біологічному брейн – ринзі.Сьогодні будуть змагатися дві команди: команда «Розумники» ( учні 9 А классу) та команда «Ерудити» ( учні 9 Г классу). Кожна команда має свою емблему та свій девіз.Капітани, представте ваш девіз.
          Змагання почалися (звучить марш).
          Наш біологічний брейн – ринг ми розпочнемо з «Розминки».
Я ставитиму по 10 запитань кожній з команд по черзі. За кожну правильну
відповідь присуджується 1 бал. Виграє та команда, яка дасть найбільшу кількість правильних відповідей.

                   1.  Розминка

1 – й блок питань

1. Перший шийний хребець?     (Атлант)

2. Найдовша кістка людини?    (Стегнова)

3. Профілактичний захід, що примушує організм виробляти антитіла проти   
    певної хвороби.    (Вакцинація)

4. Центральний орган кровоносної системи.   (Серце)

5. Скільки груп крові у людини?    (4 чотири)

6. Найбільша кров’яна судина?   (Аорта)

7. Клітини крові, які беруть участь у її зсіданні?    (Тромбоцити)

8. До якого виду тканин належить кров?   (Сполучна)

9. Хто відкрив явище фагоцитозу?    (І.І. Мечніков)

10. Яким приладом вимірюється тиск крові?    (Манометром)

  

2 – й блок питань

1. Скільки кісток нараховує скелет людини7   ( приблизно 220)

2. Недостатній рівень рухової активності?   (Гіподинамія)

3. Система заходів із запобігання хвороб?   (Профілактика)

4. Безбарвні клітини крові – це ... (Лейкоцити)

5. Яких судин найбільше в організмі людини?    (Капілярів)

6. Збереження сталості внутрішнього середовища – це ...     (гомеостаз)

7. Якої речовини найбільше в плазмі крові?    (Води)

8. Яка тривалість серцевого циклу?    (0,8 сек)

9. Яка група крові найменш поширена?   V четверта)

10. Яких клітин найбільше у крові?   (еритроцитів)



 А зараз конкурс «Вірю – не вірю».
Я зачитую твердження, факти, ситуації, ви маєте сказати чи це правда. 
          Для кожної команди – по 5 завдань, кожна правильна відповідь оцінюється
 2-ма балами.


Конкурс 2. 
         „Вірю – не вірю”.                                                                                                          (1 питання - 2 бали)
1 – й блок завдань
  
Чи правда, що ...
1. У більшості людей є 12 пар ребер, проте майже 5% народжується з одним чи кількома додатковими ребрами. Деякі індивідууми, наприклад із хворобою Дауна, мають на одну пару ребер менше, аніж звичайно.     (це факт)

Чи правда, що ...
2. Кров людини однієї раси не можна переливати людині іншої раси навіть за умови відповідності групи крові.   (не правда: склад, будова та група крові однакові в людей всіх рас та національностей)
Чи правда, що ...
3. з тварин найкраще вивчено групи крові у свиней, великої рогатої худоби, овець, коней, а також досліджено групи у курей, собак, котів, кроликів.  (Факт у тварин – 3-4 групи крові)

Чи правда, що ...
4. що із-за великого фізичного навантаження пульс людини може прискорюватися до 200 і більше ударів за хвилину.   (це факт)

Чи правда, що ...
5. на спадкову хворобу гемофілію хворіють переважно жінки.  (неправда: жінки є носіями гена гемофілії, якого вони передають своїм синам, тому частіше хворіють чоловіки)


2 – й блок завдань

Чи правда, що ...
1. Червоний кістковий мозок дорослої людини важить у середньому 2 кг 600 г. За 70 років життя він виробляє 650 кг еритроцитів та 1 тону лейкоцитів.
                                                                                                                        (це факт)

Чи правда, що ...
2. матеріал кістки у 30 рарів міцніший за цеглину, і у 2,5 рази міцніший від граніту. А стегнова кістка за вертикального навантаження витримує вантаж в 1500 кг.                         (це факт)

Чи правда, що ...
3. Часто трапляються випадки і медичній практиці, коли в людини при переливання їй здорової донорської крові змінюється резус – фактор.
ге ( неправда: резус фактор крові людини визначається спец специфічністю білків, біосинтез яких запрограмовано  генетично).

Чи правда, що ...
4. в тілі дитини є 300 кісток, а в тілі дорослої людини їх 206. Це пов’язано з тим, що окремі кістки зростаються.  (це факт)

Чи правда, що ...
5. слово „вакцинація” походить від латинського слова ”вака”, що означає „корова” – на честь тварини, яку Дженнер використовував у своїх дослідженнях. І хоча тепер вакцини одержують від мишей, кролів, баранів, коней, мавп – термін залишився.    (це факт)

                                                        Конкурс 3.

                                       Увага! Увага! Чорна скринька!      
     За 1   хвилину потрібно вгадати те,що у ній лежить. 
             Максимальна оцінка відповіді - 5 балів, а мінімальна – 3 бали. Та команда,
             яка правильно відгадає і першою відповість письмово - отримує 5 балів; 2-3 бали.

    “Вони – невеликі, короткі, плоскі та міцні, розташовані 
      один над одним, їх багато,           з’єднані напіврухомо…”.............
     “Їх поділяють на шийні, грудні, поперекові, крижові та куприкові;
 їх є 33-34.”
                                                                                                              (ХРЕБЦІ)

      Вони Ваші лідери, ваша надія і мужність, вони наша вчительська  гордість - капітани.                  
Конкурс 4.
                            конкурс  капітанів.
          Кожен з вас, по черзі, обирає будь-яку з тем. У кожній по три запитання. Правильна відповідь на питання - 1 бал.
                    Теми для конкурсу капітанів вивішуються на дошці.  

      

      АЛЬГОЛОГІЯ
   ГЕНЕТИКА
      МІКОЛОГІЯ
       ЕНТОМОЛОГІЯ
ЛІХЕНОЛОГІЯ
      ІХТІОЛОГІЯ
     БРІОЛОГІЯ
    ЦИТОЛОГІЯ
       ЕКОЛОГІЯ
     ОРНІТОЛОГІЯ
   ФІТОГЕОГРАФІЯ
     МІКРОБІОЛОГІЯ

Альгологія:
1. Яку іншу назву має морська капуста?       (ламінарія)
2. Як називаються організми, які живуть на дні водойм?     (бентос)
3. Яка водорость першою побувала в космосі?        (хлорела)

Цитологія:
1. Органели клітини, які забезпечують її енергією?           (мітохондрії)
2. Органели клітини, які виконують функцію травлення?        (лізосоми)
3. Органели клітини, яка виконує функцію транспортних шляхів.     
                                                                                       (ендоплазматична сітка)

Мікробіологія:
1.Як називають бактерії у вигляді коми?           (вібріони)
2. захисна оболонка бактерій у разі настання несприятливих умов.     (циста)
3. Бактерії, які живляться рештками рослин та тварин.        (сапрофіти)

Мікологія:
1. Як називається симбіоз грибів з коренями дерев?               (мікориза)
2. Яка частина гриба складається з шапки та ніжки?               (плодове тіло)
3. Який гриб паразитує на картоплі, помідорах?                     (фітофтора)

Іхтіологія:
1. Скільки камер має серце риб?         (дві)
2. Як інакше називається хамса?       (анчоус)
3. В якої риби очі знаходяться на одному боці тіла?      (камбала)

Бріологія:
1. Як називається статеве покоління в життєвому циклі мохів?   (гаметофіт)
2. Чим мохи кріпляться до грунту?     (ризоїдами)
3. Який висушений мох має знезаражувальні (антибактеріальні) властивості?   
                                                                                                     ( сфагнум)

Ентомологія:
1. Які органи дихання у комах?        (трахеї)
2. Яку назву має личинка комах?    (гусениця)
3. Як називаються органи, через які дихають комахи?   (дихальця)

Генетика:
1.     Структури ядра клітини, що забезпечують передачу спадкової інформації від клітини до клітини.      (хромосоми)
2.     Штучно виведена людиною група рослин.     (сорт)
3.     Відтворення собі подібних, збільшення кількості особин.   (розмноження)

Ліхенологія:
1. Яку іншу назву має оленячий мох?      (ягель)
2. Яка назва їстівного лишайника лека нора згадується в Біблії?  
                                                                                           (манна небесна)
3. Назвіть організм симбіозу гриба і водорості.      (лишайник)

Орнітологія:
1. Який птах і фрукт мають однакову назву?    (ківі)
2. В якого птаха найкращий зір?    (грифа)
3. Які прахи здійснюють найдовші перельоти?   (полярні крячки)

Екологія:
1. Екологічні фактори неживої природи.    (абіотичні)
2. Змагання між організмами за ресурси довкілля.     (конкуренція)
3. Сукупність видів тварин певної території.      (фауна)

Фітогеографія:
1. Назвіть батьківщину картоплі?     (Центральна та Південна Америка)
2. Як називають насіння шоколадного дерева?     (какао - боби)
3. Яка основна їжа населення Азії?    (рис)
                                                    

                                                        Конкурс 5.
                      Зараз трохи відпочинемо і... пограємо у футбол.
Перед                перед вами футбольні ворота. Але не звичайні. 
             Під кожним номером зашифроване питання. Найскладніші питання 
             (червоний колір) — у кутках воріт, легші (жовті) і найлегші (зелені). 
              За відповідь на «червоне» запитання —3 бали; на «жовте» - 2 бали; 
                 на «зелене» - 1 бал.
                       Команди вказують номер питання для суперників. 
                                Тут важливі не лише знання, але й тактика.
              Розпочинаємо конкурс «Біологічний футбол».
             Біологічні ворота намальовані на ватмані мають такий вигляд:

              1
                         2    
                          3
                         4
                       5
                         6
7авп                    7
                         8
                         9
                       10
                      11
                       12
13                       13
                        14   
                        15
                      16
                      17
                       18
19                       19
                        20
                        21
                      22
                      23
                       24

„Червоне запитання”  - 3  бали                     (12)

1.Чому вени, що видніються крізь шкіру, ми бачимо синюватими, хоч у венах кров червона? Якими б ми бачили артерії, якби вони також були близько під шкірою?

2. Де взимку нагрівається кров, щоб розносити тепло по організму?

3. Як краще нести тягар: поперемінно лівою і правою рукою чи в обох, розділивши його на дві рівні частини?

4. Поясніть, чому при переломах кісток ноги, крім забезпечення нерухомості, ногу також розтягують тягарями?

5. Чим відрізняються між собою плазма і сироватка крові? Яке це має значення для переливання крові?

6. Які кров’яні судини і чому І.М. Сєченов назвав „кранами серцево – судинної системи”?

7. У 16 столітті Андрій Везалій, розтинаючи труп людини, побачив, що серце трупа слабо скорочується. Що означав факт скорочення серця у померлої людини?

8. Чи відбудеться зсідання крові, якщо хімічно зв’язати кальцій цитратом натрію, введеними у кров?

9. Чому під час бігу може виникати біль у лівому підребер’ї?

10. У спеку, коли ми потіємо, виникає відчуття спраги. Чому?

11.Чому до 1961 року нормою вмісту лейкоцитів вважали 6-8 Х  10 9 в літрі крові, а сьогодні – 4-6 Х  10 в літрі крові?

12. Чому у дітей не так часто бувають переломи, як у людей похилого віку?

„Жовте запитання”   2 бали            
                                                                                               (14)

1. Аорта виходить із ...(лівого шлуночка)

2. Збільшення лейкоцитів понад фізіологічну норму?  (лейкоцитоз)

3. Чому внаслідок тривалого вдихання чадного газу настає смерть?
     (стійкий   комплекс між Нв і СО...)

4. По яких венах тече артеріальна кров і по яких артеріях тече венозна кров?
    (по легеневих)

5. Чому стінки лівого шлуночка серця товстіші, ніж стінки правого?  (лівий    
     шлуночок витримує більший тиск, бо качає кров у велике коло кровообігу).

6. З якої тканини утворені стінки капілярів?  (з епітеліальної)


«Зелене запитання» 1 бал.
                                                                                                                              (6)
1. При відсутності іонів якого МЕ-лу не зсідається кров?  (Са 2+)

2. Як називається оболонка, за допомогою якої трубчасті кістки ростуть у товщину?   (Окістя)

3. Як і чому називають нерухоме з’єднання кісток черепа?  (шов, виступи одних кісток заходять у заглибини інших).

4. Цей м’яз є межею між двома порожнинами людського організму. Що це за м’яз?    (Діафрагма)

5. Як називають клапани, що знаходяться між передсердями та шлуночками?
     ( Стулкові)

6. Як називається І фаза серцевого циклу?     (Скорочення передсердь)
                                                        Конкурс 6.

А зараз – останній конкурс: команди представлять своє домашнє завдання.


ІІІ. Підбиття підсумків (виступ журі) .



Урок 1

    Формування корисних та шкідливих звичок у підлітків

Мета: ознайомити із поняттям «звичка»; роз­крити різницю між ко­рисними та шкідливими звичками; сприяти усві­домленню учнями необхі­дності формування корис­них звичок; формувати вміння порівнювати і фор­мулювати висновки;розви­вати логічне мислення на прикладах впливу корис­них та шкідливих звичок на здоров'я та спосіб життя людини; виховувати силу волі для формування ко­рисних звичок та подолан­ня шкідливих, позитивне ставлення до здорового спо­собу життя.
Учні повинні:
знати:
          різницю між корисни­ми та шкідливими звич­ками;
   вплив корисних зви­чок на здоров'я;
уміти наводити прикла­ди впливу шкідливих зви­чок підлітків на здоров'я;
розуміти:
          необхідність формуван­ня корисних звичок;
  наслідки корисних та шкідливих звичок;
  можливості людини без шкідливих звичок.

Основні терміни: звичка, корисні та шкідливі звич­ки, чинник   ризику.
Тип уроку: засвоєння но­вих знань.
                                   Хід уроку
  І.  Організаційна частина
 ІІ.  Актуалізація опорних знань
Завдання етапу — повторення, розши­рення та зміцнення знань, виправлення помилкових уяв­лень.
     1) Бесіда
    Пригадайте, які ви знаєте скла­дові здоров'я? (Фі­зична, психічна, духовна, соціальна.)
  Подумайте, яке місце посідає соціальна складова в житті людини?
  2) Гра «Коло здоров 'я»
До дошки запрошуються вісім учнів, які утворюють «Коло здоров'я», кладучи руки на плечі один одному. Присідають. Учитель запитує, чи зручно їм, чи міцне коло? Учні відповідають «так», бо вони підтримують один од­ного руками і колінками.
Учитель розподіляє учнів на три групи: І група — фізична складова, II — со­ціальна, III — психічна. Далі пропонує групі учнів, які належать до «соціальної скла­дової», вийти з кола. «Коло здоров'я» стає нестійким, хитається і розпадається. Учні роблять висновок про місце будь-якої складової здоров'я в житті людини.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Завдання етапу — спону­кати учнів до навчання, ак­тивізувати їх увагу та зосе­редити на вивченні даної теми.
Учитель разом із учнями аналізує й обґрунтовує на­писані на дошці слова відо­мого німецького філософа:
«Здоров'я настільки пере­важає всі блага життя, що воістину здоровий зли­дар щасливіший за хворого короля».
Учитель повідомляє тему уроку, разом з учнями виз­начає мету.
IV. Сприйняття та зас­воєння нового матеріалу
Завдання етапу — зас­воєння нових знань.
1. Що таке звичка?
Самостійна робота
Учні самостійно працю­ють з підручником, знайом­лячись з матеріалом на с. 59, і шукають відповідь на запи­тання:
Що таке звичка?
Як формується звичка?
Які бувають звички?
Як впливають на здоров'я корисні звички, шкідливі звички?
2. Корисні звички і здо­ров'я.
1) Розповідь учителя
Корисних звичок багато. Важливими звичками, які сприяють зміцненню здо­ров'я дівчат і хлопців, є пунктуальність, охайність, ввічливість, заняття спор­том, виконання ранкової гімнастики, дотримання правил особистої гігієни.
Вичищені звечора череви­ки, вчасний телефонний дзвінок, ранкова зарядка, виконане прохання батька чи матері — теж початок формування корисних зви- . чок. Вони допомагають дот­римуватися розпорядку дня, не втомлюватися, не драту­ватися через прикрі дріб­ниці, радувати рідних і друзів, добре вчитися, збері­гати здоров'я. Корисні звич­ки саме тому так і назива­ються, бо приносять людині користь.Важливо набувати корис­них звичок з дитинства. Тоді шкідливі звички просто не сформуються. Ті, хто досягли успіху в житті, цілеспрямовано культивували свої корисні звички.
Знаменитий український футболіст Олег Блохін спо­чатку з допомогою батьків, а потім і самостійно регу­лярно робив ранкову гімна­стику, загартовувався, ви­робляв у собі організо­ваність, відповідальність. Його було визнано кращим футболістом Європи, він отримав у 1975р. нагороду «Золотий м'яч». Тепер Олег Володимирович — відомий тренер.
2) Складання схеми
Учні, спираючись на свій життєвий досвід, складають схему 1 в зошитах, а учитель на дошці.
3. Шкідливі звички і здо­ров'я.
Розповідь учителя
Шкідливими звичками є неорганізованість, брех­ливість, переїдання, курін­ня, вживання алкоголю, наркотиків і токсичних ре­човин.
Навіть міцна від наро­дження людина під впли­вом шкідливих звичок поступово втрачає здоров'я. Шкідливі звички поволі знищують захисні сили організму й навіть можуть призвести до серйозних захворювань.
Здавалося б, дрібниця — викинута порожня пляш­ка біля урни, вчасно не по­вернута другові книжка, маленька брехня батькам. Та непомітно такі вчинки стають звичками. На жаль, шкідливими. Адже нео­хайність, безвідповідаль­ність, нечесність характе­ризують людину, на яку не можна покластися в житті. Ніхто не хоче мати без­відповідального, нечесно­го, неохайного друга.
Гра «Стіна здоров 'я»
Шкідливі звички запису­ють на дошці й у зошитах під схемою 1. Після написання кожної нової звички — на дошці витирають, а в зошиті закреслюють одну цеглинку (одну корисну звичку), поки стіна здоровя зруйнується.

                                                                        Схема 1
         Звички, які, як цеглинки, будують стіну мого здоров'я

Прибираю                                        Чищу зуби                                   Добрий  
Спортивна секція                           Музична школа                        Режим дня              Ранкова гімнастика
Мию руки                                        Приймаю душ                           Чищу зуби                Поливаю квіти
Допомагаю вдома                          Перу білизну                              Вигулюю собаку
Правильно харчуюся                   Вчасно лягаю спати                Гуляю на свіжому повітрі

Приклади шкідливих зви­чок: облизую пальці, гризу нігті, сьорбаю коли їм, ко­лупаюся в носі, кидаю сміття, сварюся, не реагую на зауваження, б'юсь, не до­помагаю вдома, лінуюся прибирати, багато сиджу за комп'ютером, телевізором, пізно лягаю, не буваю на вулиці, не люблю митися і прати білизну, їм багато солодкого, не роблю гімна­стику, пробував курити тощо.
   4. Запобігання шкідли­вим звичкам.
1) Обговорення прислів'я
                                         Прислів'я
Посієш вчинок — пож­неш звичку, посієш звич­ку — пожнеш характер,               
              посієш характер — пож­неш долю.
Поради учителя:
          виробити навички здо­рового способу життя;
          виховувати силу волі;
сформувати в собі ко­рисні звички;
дбати про своє здо­ров'я;
2) Складання схеми  2                             
                                                                    Схема 2
                    Позбавлення від шкідливих звичок
             Якщо я потраплю в залежність від шкідливих звичок
Я подумаю              Я зроблю           Я вирішу           Я пораджусь                                           
                                   Я використаю

V. Осмислення об'єктив­них зв'язків
Завдання етапу — визна­чити причинно-наслідкові зв'язки між шкідливими звичками і здоров'ям, здійснення зв'язку із життє­вою практикою.
Гра «Піраміда способу життя»
Завдання
Розставте імена людей, спосіб життя яких описа­ний, по місцях (від 1 до 4) за мірою збільшення ризику захворювань. Обгрунтуйте свою відповідь.
Андрій: учень 9-го класу, тренується у футбольній команді, відвідує тренажерний зал, не курить, інко­ли вживає алкоголь, хар­чується різноманітно, хоча перевагу віддає м'ясним продуктам.
Іван: працює на заводі, багато курить, зловживає алкоголем, не має сили волі, улюблений відпочи­нок — дивитися телевізор, харчується нерегулярно, мати теж часто вживає ал­коголь.
Сергій: студент, займаєть­ся кікбоксингом, не ку­рить, не вживає алкоголь, має гарну фігуру, грає на гітарі, має багато друзів, хар­чується регулярно, склад їжі збалансований.
Світлана: має надлишок ваги, рідко вживає алко­голь (за компанію), вважає себе некрасивою, тому комплексує, любить побу­ти на самоті, до їжі неви­баглива.
(Сергій, Андрій, Світла­на, Іван.)
VІ. Узагальнення та сис­тематизація знань
Завдання етапу — зміц­нення, закріплення, пере­вірка вивченого матеріалу, виправлення помилкових уявлень.
Метод «Мікрофон»
Учні по черзі, тримаючи в руках уявний мікрофон, висловлюють свою думку з приводу уроку, починаючи фразу словами: «Цей урок навчив мене...».
VІІ. Підсумки уроку
Завдання етапу — сти­мулювання подальшої навчально-пізнавальної діяльності учнів, рецен­зування та оцінювання учнів.
Оцінити знання учнів за технологією створення «си­туації успіху».
VІІІ. Домашнє завдання
    1. Опрацювати відповід­ний параграф підручника (§ 10).
     2. За бажанням:
підібрати додаткову літературу про звички;
намалювати прикла­ди звичок (корисних та шкідливих);
скласти вірш або ко­ротеньке оповідання про вплив звичок на  
       здоров'я людини;
          скласти разом з батька­ми план подолання своєї шкідливої
                                звички.
  3. Зробити малюнок антиреклами цигарок.



Урок 2

Вплив тютюнового диму на здоров'я

Мета: розкрити негатив­ний вплив тютюну на організм людини; сформува­ти свідоме поняття про нас­лідки куріння; навчити на­водити переконливі аргу­менти проти куріння в реальних життєвих ситуаці­ях; розвивати логічне мис­лення, вміння аналізувати; виховувати дбайливе став­лення до власного здоров'я та здоров'я оточуючих.
Обладнання: підручник Поліщук Н.М. Основи здо­ров'я. 6 кл.; малюнки учнів, зразки реклами та антиреклами куріння, тести, опо­відання, «листи друзів».
Тип уроку: комбінований.
                     Хід уроку
І. Актуалізація опорних знань
                   Бесіда
   Пригадайте, що ви знаєте про шкідливість ку­ріння?
Чи руйнує тютюн здо­ров'я та скорочує тривалість життя? Обгрунтуйте.
Що ви знаєте про па­сивне куріння?
II. Мотивація навчальної діяльності
   Аналіз оповідання
Учитель читає оповідан­ня «На гачку в нікотина», учні його аналізують.
Колись Андрія знали всі, це була цікава, розумна, то­вариська людина. Він ходив на вечірки, зустрічався з дівчатами, мав багато друзів. Але була в нього одна шкідлива звичка — він ку­рив... Андрій почав курити ще в дитинстві, згодом зне­навидів цю звичку, але ки­нути вже не міг.
Бувало, він зминав пачку цигарок у своїй руці й ки­дав на землю, при цьому клявся більше ніколи не курити. Але пізніше його знову тягнуло до цієї жахливої звички. Хлопець знову починав курити, спочатку хова­ючись, а потім відкрито.
Андрій помер від раку легень 5 років тому... Пе­ред цим він кілька місяців провів у лікарні, терпів страшний біль. Якби він не курив, то був би живий і сьогодні, його знайомі не зали­шились би без друга, а родина без сина.
Смерть Андрія стала страшним горем для його родини, але подібних ви-, падків чимало. За данними ВООЗ, кожен рік від хвороб, пов'язаних із курінням, по­мирає 4 млн чоловік (тобто кожні 8 с вмирає одна лю­дина). В усьому світі курін­ня є однією з головних при­чин смерті та інвалідності. Куріння несе смерть!!!
III. Сприйняття та зас­воєння нового матеріалу
1. Як нікотин отруює організм.
1) Самостійна робота
Учні самостійно опра­цьовують текст підручника та мал. 29 (с. 63—65), скла­дають опорний конспект.
2) Міні-лекція
Ти тільки подумай, що тебе чекає...
          Той хто курить, має в З рази більше шансів серцево­го нападу, ніж ті, котрі не курять.
          Імовірність виникнен­ня распіраторних інфекцій­них захворювань у курців у 2,5 рази вища, ніж у некурців.
80% захворювань раком легенів, жовчного міхура, ротової порожнини, губ, язика,гортані стравоходу припадає на долю курців.
          Жінки-курці народжу­ють менших вагою дітей, що становить головну причину дитячої смертності.
          На долю курців припа­дає у 2 рази більше нещасних випадків на виробництві.
          Куріння призводить до послаблення сприйняття смаку та запаху, негативно впливає на слух, з'являють­ся зморшки на обличчі.
          Жінки, які самі не ку­рять, але одружені з чолові­ками, які курять, у 4 рази частіше помирають, ніж ті, що одружені з некурцями.
  65% чоловіків, що страждають на понижену потенцію, є курцями.
2. Чому підлітки курять?
1) Самостійна робота з підручником
Учні самостійно опра­цьовують статтю підручни­ка на с. 65—66 і складають опорний конспект.
2) Метод «Мозковий штурм»
Учням пропонується за­питання, яке записується на дошці, під запитанням за­писуються всі відповіді без виправлень і коментарів.
          Чому підлітки ку­рять?
  Відповіді учнів:
          це розслабляє;
          таким чином рятують­ся від нудьги;
це вберігає від зайвої ваги;
всі друзі палять;
          сформувалась звичка;
          це подобається;
це надає можливість мати дорослий вигляд;
          курити — це престижно;
          цікавість, спровокована рекламою.
Кому вигідна реклама цигарок? (Виробникам, рек­ламодавцям, державі, по­датківцям, продавцям, посе­редникам, охоронцям скла­дів, перевізникам тощо.')
3) Презентація реклами та антиреклами цигарок
Учні презентують зразки антиреклами цигарок (див. домашнє завдання
          уроку 1).
Чому так легко поча­ти курити і так важко ки­нути?
Вправа «Дай відповідь на лист»
Я та мій хлопець—серйоз­ні люди. Але коли ми обго­ворюємо свої плани на май­бутнє, що передбачають дітей, ми починаємо спере­чатися. Розумієте, ми кури­мо. Оскільки я знаю, що це погано і для мене, і дитини, я вирішила кину­ти курити, і мій хлопець цілком погоджується з цим. Але він не вважає, що його куріння створює якісь про­блеми. Чи має він рацію?
                                           * * *
Мій старший брат та моя мати курять. Отже, я теж вирішила спробувати. Але   моя мати розлютилася і примусила мене пообіцяти ніколи більше цього не ро­бити. Мені ж здається, що буде справедливим, якщо і мені буде надано право ви­бору. Чи я маю рацію?
                                             * * *
Я збираюся на перше по­бачення з хлопцем, який мені дуже подобається. Я знаю, що він курить. І що я маю сказати, коли він витяг­не цигарку й запитає: «Ти не заперечуєш, якщо я закурю?»
                                           * * *
Я курю вже два роки. Коли я не курю, то відчуваю дискомфорт., Нещодавно я почала зустрічатися з весе­лим, розумним хлопцем. І я, здається, йому подобаюсь. Але він не курить. Якось я почула, як він сказав, що куріння — одне з найбезглуздіших занять. Я досі не курила при ньому і боюся, що це може його від мене відштовхнути. Як бути?
IV. Осмислення об'єктив­них зв'язків
Гра «Наслідки куріння»
Учні діляться на три ко­манди. Кожна команда ви­бирає собі капітана, який буде записувати відповіді своєї групи. Перша група складає список короткотри­валих негативних наслідків від куріння, друга — дов­готривалих негативних наслідків від куріння, тре­тя — позитивних наслідків від куріння. На роботу даєть­ся 10 хв. Переможе команда, яка дасть правильні та об­ґрунтовані відповіді, з якими погодиться весь клас. Учитель коригує і до­повнює відповіді учнів.
Короткотривалі негативні наслідки
        посилення серцевого ритму;
       підвищення кров'яно­го тиску;
        подразнення тканин гортані;
       попадання оксиду вуг­лецю в кров;
        попадання канцеро­генів у легені;
             забруднення повітря;
             подразнення очей;
       пошкодження слизової оболонки губ, язика, гортані, що призводить до зміни сприйняття смаку і запаху;
             жовті плями на зубах;
             поганий запах із рота;
             надсадний кашель.
Довготривалі негативні наслідки
       рак легенів, ротової по­рожнини, стравоходу, гор­тані, підшлункової залози;
             захворювання серця;
             виразка;
       судинні захворювання та удари;
             емфізема;
             хронічний бронхіт;
             зморшки на обличчі;
         зниження фізичної витривалості;
             утруднене дихання.
Позитивні наслідки
• модний та престиж­ний вигляд.
V.  Узагальнення та сис­тематизація знань
Тестування
Тест «Куріння»
Учні відповідають «пра­вильно» або «неправильно» на твердження.
Твердження
  1. Одна з головних при­чин того, що підлітки ку­рять — це бажання бути     
      нарівні з іншими.
  2. Пасивне куріння приз­водить до того, що некурці страждають
      захворюваннями дихальної системи.
  3. Куріння допомагає тоді, коли люди хвилюються з якихось причин.
 4. Легені людини, що ви­курює пачку цигарок на день упродовж року,       
    містять   1 л осадженої смоли.
5. Виконання фізичних вправ призводить до лік­відації негативних наслідків
        куріння.
6. Більшості курців подо­бається курити і вони не збираються кидати.
7. Куріння цигарок — це одна з головних причин ви­никнення серцевих     
         захво­рювань.
8. Більшість підлітків спроможні кинути курити, як тільки вони цього заба-­
      жають.
9. Підліткам дозволяється експериментувати із цигар­ками, якщо вони кинуть курити до того, як це стане звичкою.

Відповіді.
1. Правильно.
2. Правильно.
3. Неправильно. Нікотин, що міститься в цигарках — це наркотик, він  
          впливає на мозок, погіршуючи пове­дінку людини.
4. Правильно.
5. Неправильно. Куріння призводить до зміни хіміч­них процесів, що відбувають­ся в організмі. Виконання фізичних вправ не ліквідує наслідків куріння..
6. Неправильно. 85% курців бажають кинути ку­рити, але неспроможні це
         зробити.
7. Правильно.
8. Неправильно. Ніко­тин — це наркотик.
9. Неправильно. Ніко­тин — це найрозповсюдженіший наркотик у нашому суспільстві.
VI. Домашнє завдання
   Опрацювати § 11 під­ручника.
  Опрацювати додаткові джерела інформації.
—  Створити зразки антиреклами алкоголю.
  Скласти вірш або коро­теньке оповідання про шко­ду від куріння.
—  За  потреби, разом із батьками скласти план по­долання
         шкідливої звички


















Немає коментарів:

Дописати коментар