Основи здоро'я

      5 клас   

СЛОВНИЧОК ТЕРМІНІВ

Багатосмугова дорога — дорога, яка має більш як дві смуги.
Безпека — стан довкілля, коли не існує загрози для добробуту, здоров'я і життя людини.
Важкогорючі матеріали — речовини, горіння яких припиняється, коли джерело запалювання зникає.
Вербальне спілкування — обмін повідомленнями за допомогою слів (див.також «невербальне спілкування»).
Горючі матеріали — які легко загоряються і продовжують горіти, коли джерело запалювання зникає.
Дискримінація — обмеження чи позбавлення будь-яких прав за расовою, національною, статевою, релігійною чи іншою ознакою.
Емоції — переживання, що виникають як миттєва реакція на певну подію (див.також «почуття»).
Життєдіяльність — діяльність людини з метою створення умов для свого життя та розвитку.
Загартовування — процедури, які підвищують опірність організму до несприятливих погодних умов.
Імунітет — здатність організму протистояти інфекціям.
Небезпека — стан навколишнього середовища, коли існує реальна загроза для життя, здоров'я чи добробуту людини.
Невербальне спілкування — обмін повідомленнями за допомогою мови жестів (див.також «вербальне спілкування»).
Негорючі матеріали — які не горять за будь-яких умов (див.також «горючі матеріали», «важкогорючі матеріали»).
Острівець безпеки — місце на дорозі, де пішоходи можуть зачекати, поки автомобілі проїдуть.
Осьова лінія — дорожня розмітка, яка розділяє транспортні потоки, що рухаються у протилежних напрямках.
Перефраз — прийом активного слухання, спосіб перепитати те, що незрозуміло.
Почуття — комплекс сталих переживань, які людина відчуває щодо себе, інших людей або подій (див.також «емоції»).
Співчуття — це вміння поставити себе на місце іншого, зрозуміти і відчути те, що й він.
Спілкування — обмін повідомленнями між людьми (див.також «вербальне спілкування» і «невербальне спілкування»).
Стрес — стан перенапруження або виснаження організму, який призводить до погіршення самопочуття і здоров'я.
Толерантність — терпиме ставлення до відмінностей, які існують між людьми (національних, расових, релігійних тощо).
Транспортний потік — транспорт, який рухається в одному напрямку.

                         

ЗДОРОВЯ - стан фізичного, психічного, соціального

            та духовного  благополуччя, високої  працездатності 

                       та соціальної активності людини.

Формула здорового способу життя

«Зберігати, розвивати, відновлювати» — такою є формула здорового способу життя, закон для кожного, хто хоче щодня мати добре самопочуття і досягти успіху в житті.

Зберігати — означає поводитися так, щоб не шкодити своєму здоров'ю: уникати небезпечних ситуацій, остерігатися шкідливих звичок, наприклад, недосипати, бездумно гаяти час перед телевізором. Не можна вживати зіпсовану та шкідливу їжу, а тим більше — тютюн, алкоголь чи наркотики. Дуже обережно слід користуватися інструментами, фарбами та іншим, чим можна травмуватись або отруїтися.

Розвивати — означає працювати над розвитком своїх здібностей і можливостей. Ти вже знаєш, що тренуваннями можна вдосконалити можливості свого тіла: навчитися швидше бігати, вище стрибати, далі плавати. Проте фізичне благополуччя — це лише один із вимірів твого здоров'я.

Відновлювати — це третя складова формули здорового способу життя. Вона вчить правильно поводитися тоді, коли ти захворів або отримав травму. Це означає:
• уміти вчасно виявити ознаки поганого самопочуття;
• знати, до кого і як звернутися по допомогу;
• уміти надати невідкладну допомогу постраждалому і самому собі;
• правильно поводитися під час хвороби (не ходити до школи з грипом, прислухатися до порад лікаря тощо).

Ми живемо в складному й мінливому світі, де чи не щодня ви-никають якісь проблеми. Щоб успішно долати їх удома, в школі чи під час спілкування з друзями, тобі необхідно набути особливих навичок. їх ще називають життєвими навичками, сприятливими для здоров'я. Це уміння, які допомагають людям краще спілкуватись та розуміти одне одного й уникати зайвого ризику. «Життєвими» їх називають тому, що вони необхідні кожному, незалежно від того, чим він займається, яку професію обере.
Більшість людей набувають цих навичок методом «проб і помилок». Але той, кого навчили цього, має набагато більше шансів досягти визначеної мети, успіху в житті, стати шанованою всіма людиною і бути задоволеним собою.

Життєві навички, сприятливі для здоров'я:

Уміння шанувати самого себе та інших людей.
• Уміння поважати норми і правила громадського співжиття.
• Уміння вчитися і застосовувати свої знання.
• Уміння приймати виважені рішення.
• Уміння розуміти і правильно висловлювати свої почуття.
• Здатність зважати на почуття і потреби інших людей.
• Уміння слухати і говорити.
• Уміння відстоювати свої права, шануючи права інших.
• Уміння надавати підтримку тим, хто її потребує.


Формула безпечної життєдіяльності

З давніх-давен люди вивчають небезпечні ситуації, щоб уникати їх і запобігати їм. Та коли це неможливо, людина намагається діяти так, щоб урятуватися.
«Уникати, запобігати, діяти» — це закон для кожного, хто хоче навчитися безпечної життєдіяльності.
Уникати  це вміти розпізнавати небезпечні ситуації, оцінювати ризик і діяти так, щоб не потрапляти у них. Наприклад, краще пропустити переповнений автобус і сісти в наступний; перевірити, чи вимкнуто газ, коли виходиш з дому; не залишати відчиненими вікна і двері; ховати небезпечні предмети в недоступних для маленьких дітей місцях.
Запобігати — це передбачати наслідки своїх дій, щоб самому не створити небезпечну ситуацію. Наприклад, коли проходиш біля повороту чи арки, слід передбачати несподівану появу автомобіля. Катаючись на велосипеді, не виїжджай на проїзну частину, щоб не створити небезпеки на дорозі. 
Діяти — означає:
• не розгубитися, тобто бути фізично і психологічно готовим діяти у небезпечній ситуації;
• знати, що і як треба робити в таких випадках. Наприклад, коли не знати, що електроприлади під напругою не можна заливати водою, то замість того, щоб загасити пожежу, можна отримати удар електричним струмом;
• уміти правильно використовувати рятувальне спорядження, зв'язуватися і взаємодіяти з рятувальними службами;
• не втрачати надії й боротися, зробити все можливе, щоб урятуватися самому і допомогти іншим.

Потрапивши у небезпечну ситуацію, яка не потребує негайних дій, насамперед постарайся заспокоїтись. Для цього:
• зроби кілька глибоких вдихів і видихів так, наче ти п'єш повітря через соломинку. Уяви, як воно проходить через твої легені, зосередься на звуках;
• полічи до десяти, а якщо є час — до ста;
• пригадай і вимов уголос кілька номерів телефонів, вірш, заспівай пісню.

ПРАВИЛА ПОВЕДІНКИ В НЕБЕЗПЕЧНИХ СИТУАЦІЯХ

§1
Пам'ятка для тих, хто погано почувається:
• якщо, прокинувшись уранці, відчуваєш слабкість, головний біль, біль у горлі чи животі, скажи про це батькам;
• якщо тобі стало зле в школі, звернися до медсестри або скажи про це вчителеві;
• якщо відчув різкий біль або запаморочення надворі, звернися по допомогу до людей, які поруч з тобою (батьки, друзі, сторонні люди).

§2
Пам'ятка для тих, хто опинився в небезпечній ситуації:
 оціни рівень небезпеки. Якщо ситуація загрожує твоєму життю — часу на роздуми нема, дій негайно;
• якщо загрози життю немає, спочатку заспокойся;
• якщо сам впораєшся з ситуацією, склади план дій і виконуй його;
• якщо тобі потрібна допомога, звернися до рятувальних служб, родичів, сусідів, випадкових перехожих;
• якщо допомога не надходить, не втрачай надії, ситуація може змінитися на краще наступної миті.

§3
Правила переходу багатосмугової дороги:
• якщо дорога розмічена пішохідним переходом, скористайся ним;
• якщо пішохідного переходу немає, переходь дорогу на перехресті;
• переходити дорогу в нерозміченому місці можна лише у крайньому випадку і тільки під кутом 90 градусів до дороги;
• дляпереходу слід обрати місце, де дорога добре проглядається в обидва боки на 150 — 200 м;
• перш ніж переходити, подивись ліворуч і переконайся, що автомобілі на всіх смугах на безпечній відстані;
• зроби зупинку на осьовій лінії, будь обережний на ній;
• подивись праворуч і переконайся, що автомобілі на всіх смугах на безпечній відстані.

§ 4
Правила поведінки на зупинках:
небезпечно переходити дорогу біля зупинки, особливо на вузьких дорогах, коли здається, що протилежний тротуар дуже близько;
• не слід обходити транспорт, що стоїть на зупинці, ні ззаду, ні спереду. Треба дочекатися, поки він поїде;
' на зупинці не слід підходити близько до краю тротуару, особливо взимку, а також тоді, коли на зупинці багато людей.

§ 5
Правила безпечної поведінки у метрополітені:
• не ступай за обмежувальну лінію на платформі та ескалаторі;
• на платформі метрополітену небезпечно грати в рухливі ігри;
• якщо увагоні відчувається запах диму, негайно повідом машиніста;
• уразі виникнення небезпечної ситуації у метрополітені слід чітко виконувати всі вказівки машиніста або чергового по станції.

Контрольна робота № 1 з теми: « ЗДОРОВЯ  ЛЮДИНИ. ПСИХІЧНА І ДУХОВНА СКЛАДОВІ. »

Орієнтовні запитання
І. рівень(1 бал)
Знайдіть правильні відповіді
1. За телефоном  101 можна викликати :
   а) пожежну     б)  міліцію     в)  швидку
  2. Якщо на тебе напали або ти став свідком злочину, ти зателефонуєш за  номером:   
   а) 103       б) 104       в) 102
  3.Крадіями часу є такі заняття:
      а) допомога батькам    б) телевізор   в)  компютерні ігри
  4. За телефоном  103  можна викликати :
   а) пожежну     б)  міліцію     в)  швидку
  5. Відчувши запах газу, ти зателефонуєш за номером:
      а) 103     б) 104   в) 102
  6. До електротранспорту належать:
      а) тролейбуси      б)  трамваї   в) автобуси
 7. За телефоном  102  можна викликати :
   а) пожежну     б)  міліцію     в)  швидку
 8. Якщо виникла пожежа, ти зателефонуєш за номером:
     а) 102       б) 103    в)  101
9. Найбільше на здоровя впливає:
     а)  навколишнє середовище     б)  спосіб життя     в) спадковість
 10. За телефоном  104  можна викликати :
    а) пожежну     б)  газову     в)  швидку
 11.Швидку медичну допомогу, ти викличеш за номером:
      а) 103     б) 104   в) 102
 12. На яке світло світлофора потрібно переходити дорогу?
    а) зелене    б) червоне    в) жовте

ІІ.  рівень(1 бал)
Дайте визначення:
                                1. ЗДОРОВЯ  –  це…
                                2. ОСЬОВА ЛІНІЯ  –  це…
                                3. НЕБЕЗПЕКА –  це…
                                4. ЗДОРОВИЙ СПОСІБ ЖИТТЯ  – це…
                                5. БЕЗПЕКА – це…
                                6. ОСТРІВЦІ БЕЗПЕКИ – це…
                                7. ТРАНСПОРТНИЙ ПОТІК–  це…
                                 8. ТОЛЕРАНТНІСТЬ – це…
                                 9. ПАСАЖИР  – це…
                               10. БАГАТОСМУГОВІ ДОРОГИ–  це…
                                11. ДИСКРИМІНАЦІЯ –  це…
                               12. ЖИТТЄДІЯЛЬНІСТЬ - це... 

ІІІ. рівень(1,5  бал)
1. Охарактеризуй правила поведінки на зупинках.
 2. Перерахуй життєві навички, сприятливі для здоров’я.
 3. Напиши, що ти будеш робити, коли опинишся в небезпечній   ситуації            
 4. Охарактеризуй  формулу  здорового способу життя.
  5. Напиши, що потрібно  робити для того, щоб добре вчитися.
  6. Напиши, що ти будеш робити, коли погано почуваєшся.
  7.  Охарактеризуй правила переходу багатосмугової дороги.
  8. Напиши про формулу безпечної життєдіяльності.

ІV. рівень(3 бали)
1. Навіщо  ти вчишся? Що ти робиш для того, щоб   добре вчитися.  Свою відповідь обґрунтуй.              
2. Напиши, що ти робиш для того, щоб  зберегти  та зміцнити своє  здоров’я.  Свою відповідь обґрунтуй.
3. Яких правил здорового способу життя ти дотримуєшся?   Свою відповідь обґрунтуй.



§ 8
Як загасити невелику пожежу:
• невеликий вогонь можна загасити, якщо вилити на нього склянку води, засипати його піском, землею, накрити ковдрою;
• перш ніж гасити електроприлад, треба висмикнути вилку з розетки або вимкнути електрику на щитку;
• якщо горіння не припинилося, залити вогонь водою, накрити ковдрою або пальтом.
§ 14
Правила поведінки в басейні:
• перш ніж записатись у басейн, отримай медичну довідку;
• візьми з собою мило, рушник, купальник, гумову шапочку і гумові капці;
• перед басейном відвідай туалет і ретельно вимийся з милом;
• не плавай у басейні без гумової шапочки.

§ 26
Правила для тих, хто залишається вдома сам:
• ніколи не відчиняй дверей незнайомим людям, навіть якщо вони представляються працівниками комунальних служб чи міліції;
 ключі від квартири треба носити з собою, надійно заховавши, або залишати у сусідів, яким довіряють твої батьки;
• не слід розповідати нікому про цінні речі, які є вдома.

§ 27
Правила безпечної поведінки надворі:
• виконуй правило п'яти «НЕ»: не розмовляй із незнайомцями, не сідай у машину до незнайомців, не бери нічого у незнайомців, не звертай з дороги від школи додому, не гуляй надворі після того, як стемніло;
• надворі треба поводитися спокійно та впевнено;
• якщо пізно повертаєшся додому, уникай задвірків, пустирів, густих заростей. Батьки чи інші знайомі дорослі повинні зустріти тебе і провести додому;
• не винось із дому дорогі речі;
• пізньої пори не відходь один далеко від дому.

§ 28
Правила безпечної поведінки у місцях скупчення людей:
• збираючись у місця скупчення людей, відповідно одягнись;
• на концерти, вистави, змагання краще приходити раніше;
• сідай на місця поблизу виходу;
• після закінчення краще зачекати, поки люди вийдуть;
• у натовпі треба рухатися разом з усіма, намагаючись триматися далі від стін і дверей, до яких тебе можуть притиснути;
• якщо впав, спробуй підвестись, а якщо це не вдається, згрупуйся і захищай голову руками;
• не ходи на мітинги і демонстрації протесту. Для дітей там може бути дуже небезпечно.

§ 20
Правила безпечної поведінки під час грози:
• якщо гроза застала тебе вдома, зачини вікна, вимкни з розеток електроприлади, не виходь із дому, не користуйся водогоном і телефоном (стільниковим можна);
• якщо гроза застала тебе надворі, намагайся сховатись у найближчому приміщенні;
• якщо під час грози ти опинився на відкритому місці, сховайся в яру, під кущами;
 • не ховайся від грози під високим поодиноким деревом, високовольтною лінією електропередач, у річці;
• відклади на 15 — 20 м від себе всі металеві речі;
• якщо гроза застала тебе в автомобілі, залишайся в ньому.
Правила для тих, хто опинився на підтопленій території:
• якщо повінь застала тебе вдома, вимкни електрику та газ, перенеси необхідні речі на верхні поверхи, на горище, взуй гумові чоботи, одягни куртку, візьми запас води і харчів;
• якщо нема змоги вибратися з будинку і пройти до пункту евакуації або на підвищене місце, перейди на верхній поверх, горище і гукай про допомогу;
• якщо вода застала тебе в лісі або в полі, знайди предмет, який допоможе тобі утриматися на воді, вийди на підвищене місце або залізь на дерево і клич на допомогу.

§ 31
Небезпечно купатися там, де:
• встановлено знак «Купатися заборонено!»;
• берег річки обривистий або забруднений побутовим сміттям;
• поблизу є зарості очерету, іншої водяної рослинності чи гідротехнічні споруди;
• з води стирчать корчі або над водою ростуть великі дерева.
Правила для тих, хто купається:
• не можна купатися, коли надто втомлений, перебуваєш надто далеко від друзів чи берега або коли тобі надто холодно чи жарко;
• купатися можна щоразу не більш як 20 хвилин;
• не слід запливати за обмежувальні буйки;
• небезпечно пірнати з каміння, що під водою.

ЖИТТЄВІ НАВИЧКИ, СПРИЯТЛИВІ ДЛЯ ЗДОРОВ'Я

§ 9-15
Уміння вчитися і застосовувати свої знання:
створювати і підтримувати інтерес до навчання; •уважно й активно слухати вчителя;
•використовувати прийоми ефективного запам'ятовування;
• знижувати рівень напруження перед контрольними (налаштовуваті ся на успіх, позитивно мислити);
• ефективно планувати свій час;
• запобігати перевтомі та стресам.

§ 17-18
Уміння шанувати самого себе та інших людей:
• цінувати свою унікальність, вважати себе гідним любові, поваги всього найкращого у житті;
• толерантно ставитися до відмінностей, які існують між людьми;
• розрізняти упереджене ставлення і дискримінацію, які принижуюті людську гідність і порушують права людини.

§ 19
Уміння розуміти і правильно висловлювати свої почуття:
• розуміти свої почуття і зважати на них;
повідомляти про свої почуття у такий спосіб, щоб нікого не ображу и (використовувати «Я-повідомлення»);
• співчувати — ставити себе на місце іншої людини, уявляти, що вона думає і відчуває;
• висловлювати своє розуміння, надавати підтримку.

§ 20
Уміння поважати норми і правила громадського співжиття:
• розуміти і дотримуватися встановлених правил у школі та інших громадських місцях;
• бути законослухняним громадянином, знати і поважати закони держави, права людини і права дитини;
• шанувати моральні норми і правила, які панують у суспільстві.

§ 21
Уміння, необхідні для ефективного спілкування:
• долати сором'язливість;
• активно слухати й уточнювати те, що не зрозумів;
• чітко і дохідливо висловлювати свою думку;
• розуміти і правильно використовувати невербальні засоби мовлення (інтонацію і силу голосу, міміку і жести, положення тіла, зовнішній вигляд);
• бути доброзичливим, відкритим, щирим і водночас тактовним, мати гарні манери.

§ 22
Уміння відстоювати свої права, шануючи права інших людей:
• передбачати наслідки своїх слів і вчинків для себе та інших людей;
• домовлятися з урахуванням інтересів усіх сторін;

• відстоювати власні погляди з повагою до опонента;
Контрольна робота № 1 з теми: « ЗДОРОВЯ  ЛЮДИНИ. ФІЗИЧНА СКЛАДОВА  ЗДОРОВЯ »  7 клас
Орієнтовні запитання
І. рівень (1 бал)
Знайдіть правильні відповіді
1.  До інфекційних хвороб  відносять:
      а) грип       б) вітрянку     в) карієс
2. До природніх небезпек відносять:
      а) шахрайство     б) повінь      в) землетрус
3. До первинних засобів пожежогасіння відносять:
       а) план евакуації    б) пісок     в) вогнегасники
4.  Пожежний кран (ПК )  складається з:
      а) рукава   б) ствола     в)  ручки
  5.  До соціальних небезпек відносять:
        а) шахрайство    б) пограбування     в) спілкування
  6.  Штучний імунітет виникає під час:
       а) щеплення    б) загартовування    в)  лікування
 7.  До соціальних небезпек відносять:
        а) хуліганство     б) хуртовину     в) бійку
  8. До захисних реакцій організму відносять:
       а) біль     б) підвищення температури       в) запаморочення
  9.  На 50 % здоров’я залежить від:
       а) медицини     б) спадковості     в) способу життя
10.  Неінфекційні хвороби - це:
    а) інфаркт    б) грип    в) ожиріння
  11.  Небезпеки техногенного середовища – це::
      а) гроза      б) ДТП      в) пожежа
  12.  До потреб існування належать:
       а) самореалізація     б) харчування     в) одяг

ІІ. Дайте визначення: (1 бал)

     1.  Здоров’я  – це…
     2.  Здоровий спосіб життя -   це…
     3.  Пішохід – це…
     4.  Фізичне здоров’я    –  це…
     5.  Хвороба  – це  …
     6.  Водій -  це  …
     7.  Чинник   -  це  …
    8. Психічне  здоров’я    –  це…
     9. Ризик – це…
    10. Соціальне здоров’я  -  це  …
    11. ДТП – це…
    12. Інфекційні хвороби  – це…

ІІІ. рівень (1,5 бали)
1.  Охарактеризуй фактори, які впливають на  здоров’я.
2.  Охарактеризуй правила, яких повинні дотримуватися пасажири   легкового   автомобіля.
3.  Охарактеризуй правила здорового спосібу  життя.
4.  Охарактеризуй шляхи проникнення збудника  інфекції в організм.
5.  Охарактеризуй  навички, сприятливі для здоров’я

6.  Які чинники ризику трапляються у життєдіяльності людини?
7.  Охарактеризуй  правила, яких повинні дотримуватися пішоходи.
  8. Охарактеризуйте  складові  здоров’я.

ІV. рівень (3 бали)
1. Поясни, чому, на твою думку, здоров’я цілісне.     Свою  відповідь обґрунтуй.
2. Поясни прислів’я «Турбота про здоров’я — найкращі ліки».   Свою відповідь обґрунтуй.   
3. Профілактичні заходи людини впливають на зменшення ризику       захворювання. Поясни чому.  
                    Свою відповідь обґрунтуй.   
 4. Поясни прислів’я «У здоровому тілі — здоровий дух».

                                Свою  відповідь обґрунтуй.

Немає коментарів:

Дописати коментар