Самостійна робота учня
ЯК ПРАЦЮВАТИ З ПІДРУЧНИКОМ
1.Прочитайте весь навчальний матеріал з метою загального ознайомлення з його змістом.
2. З’ясуйте значення важких та незрозумілих слів, термінів, понять та висловів за допомогою словника, записів у зошиті.
3.Поділіть навчальний матеріал на частини.
4.Визначте головну думку матеріалу, зробіть записи у формі плану, тез, запитань до тексту.
5.Прочитайте текст ще раз, намагаючись переказати його зміст по пам’яті – спочатку у вигляді відповідей на окремі питання, а потім повністю.
| ||
ЯК ПЕРЕКАЗАТИ ТЕКСТ ПАРАГРАФА
1.Уважно прочитайте текст параграфа, запитання та завдання до нього.
2. Знайдіть у тексті відповіді на поставлені питання. Виконайте всі завдання.
3.Запам’ятайте всі терміни і поняття, які виділені в тексті курсивом або представлені у вигляді таблиці.
4.Складіть план своєї розповіді.
5.Перекажіть зміст тексту згідно зі складеним планом, використовуючи у своїй розповіді нові терміни і поняття.
6.Якщо з першого разу це не вдалося, то працюйте з кожним питанням окремо відповідно до попередніх рекомендацій.
| ||
ЯК СКЛАСТИ ПЛАН ТЕКСТУ ПАРАГРАФА
1.Прочитайте заголовок параграфа і подумайте, який закладено в ньому.
2.Прочитайте уважно параграф і виділіть в ньому нові терміни і поняття.
3.Розгляньте малюнки до тексту, намагайтесь їх зрозуміти.
4.Прочитайте текс окремо за абзацами і визначте, про що йдеться в кожному з них.
5.Складіть план прочитаного тексту. Пунктами плану можуть бути заголовки абзаців.
6.У складному плані його пунктами можуть бути вже виділені в тексті частини.
|
· Усе, що хочеш пам’ятати - уявляй!
· Май на увазі: усе, що ти побачив, відчув, почув, - уже запам’яталось.
· Легко пригадується тільки те, що уявив.
· Не думай словами думай образами.
· Не картай себе за невдачі, а роби з них висновки.
· Фантазуй!
· Хвали себе навіть за незначні успіхи.
· Прокидайся із задоволенням, уявляючи майбутні успіхи.
· Не повторюй того, що вивчаєш, понад 4-5 разів поспіль, краще зроби це через 1-3 години. Успіху тобі!
Вправи на розвиток пам’яті.
Для розвитку пам’яті люди досить часто самі розробляють стратегії ефективності запам’ятовування. Донедавна вважалось, що існують обмеження в запам’ятовуванні інформації. Проте дослідження Уайта Вудсмола довели, що немає ніяких меж в об’ємі пам’яті. Вчений, досліджуючи яким чином мозок засвоює і відтворює інформацію, дійшов таких висновків:
1. мозок краще засвоює конкретні поняття, а не абстрактні (нам легше запам’ятати слово «цегла», ніж «причепуритись»);
2. мозок групує інформацію і поняття (наприклад, футбол, волейбол, гандбол та інші групуються у поняття «види спорту, пов’язані з м’ячем»);
3. чим більше часу витрачено на запам’ятовування, тим краще результат відтворення;
4. мозок краще засвоює структуровану інформацію;
5. краще засвоюється початок і кінець інформації, незвичайна за змістом інформація (наприклад, у ряді країн Німечина – Австрія – Франція – Занзібара - Єгипет, краще запам’ятовується Занзібара);
6. перехід інформації з короткочасної пам’яті до довготривалої вимагає до 15 хвилин часу.
Чому людина забуває? Вудсмол виділив чотири причини, які перешкоджають відтворенню (згадуванню) інформації:
1. новий матеріал блокує відтворення попереднього (ретроактивна перешкода);
2. існуюча інформація блокує виклик з пам’яті нової інформації (проактивна перешкода);
3. давня і нова інформація блокує відтворення проміжної (інтерактивна перешкода);
4. негативна мотивація заважає виклику з пам’яті інформації (реактивна перешкода).
Таким чином, автор вважає, що ключ до успішного навчання і позитивного згадування – першочергове ефективне вивчення інформації.
Інструкція:
Вправа «ВІЗУАЛІЗАЦІЯ»
Техніка ефективна тоді, коли існують незвичайні зв’язки між поняттями, що вивчаються:
1. виберіть 5-6 довільних слів, з’єднайте їх візуальними образами. Чим більш неймовірний образ, тим ефективніше підключається права півкуля;
2. виберіть 12-15 довільних слів і також з’єднайте їх візуальними образами. Спробуйте скласти оповідання, яким би «диким» воно вам не здалося.
Вправа «ВУЗЛИКИ НАПАМ’ЯТЬ»
Техніка заснована на тому, що кожній цифрі відповідає яке-небудь слово:
1. спочатку запам’ятайте у відповідності слова першої і другої колонки;
2. вивчіть слова з третьої колонки;
3. об’єднайте два списки разом.
1. новий матеріал блокує відтворення попереднього (ретроактивна перешкода);
2. існуюча інформація блокує виклик з пам’яті нової інформації (проактивна перешкода);
3. давня і нова інформація блокує відтворення проміжної (інтерактивна перешкода);
4. негативна мотивація заважає виклику з пам’яті інформації (реактивна перешкода).
Таким чином, автор вважає, що ключ до успішного навчання і позитивного згадування – першочергове ефективне вивчення інформації.
Інструкція:
Вправа «ВІЗУАЛІЗАЦІЯ»
Техніка ефективна тоді, коли існують незвичайні зв’язки між поняттями, що вивчаються:
1. виберіть 5-6 довільних слів, з’єднайте їх візуальними образами. Чим більш неймовірний образ, тим ефективніше підключається права півкуля;
2. виберіть 12-15 довільних слів і також з’єднайте їх візуальними образами. Спробуйте скласти оповідання, яким би «диким» воно вам не здалося.
Вправа «ВУЗЛИКИ НАПАМ’ЯТЬ»
Техніка заснована на тому, що кожній цифрі відповідає яке-небудь слово:
1. спочатку запам’ятайте у відповідності слова першої і другої колонки;
2. вивчіть слова з третьої колонки;
3. об’єднайте два списки разом.
Раз
Два
Три
Чотири
П’ять
Шість
Сім
Вісім
Дев’ять
Десять
|
Баркас
Тюрма
Пироги
Квартири
Шукать
Ходити
Писати
Сидіти
Скакати
Читати
|
Невідомий
Герой
Обібрав
Весною
Почали
Під’їздами
Акти
На лавках
Від радості
Протокол
|
Вчені вважають, що за 10 хвилин можна вивчити 50 іноземних слів.
ПАМ’ЯТКА
Як запам’ятати матеріал назавжди
1. вивчіть матеріал або відтворіть щойно вивчене;
2. через півдня повторіть матеріал протягом 10 хвилин;
3. через день повторіть матеріал протягом 10 хвилин;
4. через тиждень повторіть матеріал протягом 5 хвилин;
5. через місяць повторіть матеріал протягом 5 хвилин;
6. через 6 місяців повторіть матеріал протягом 5 хвилин.
Ви запам’ятали його назавжди!
ТЕСТ на ВИЗНАЧЕННЯ ТЕМПЕРАМЕНТУ
За допомогою тесту (методика А.Бєлова) з’ясуйте свій темперамент.
В кожному квадратику обведіть кружечком ту рису, яка вам притаманна.
Якщо в характеристиці визначеного типу темпераменту відмічено 16-20 понять, це означає, що даний тип яскраво виражений; якщо 11-15 – властивий значною мірою, якщо до 10 – риси даного темпераменту виражені малою мірою.
Риси холерика
|
1. Непосидючий і метушливий.
2. Нестриманий і запальний.
3. Нетерплячий.
4. Різкий і прямолінійний у стосунках з людьми.
5. Рішучий та ініціативний.
6. Впертий.
7. Працює з поривами.
8. Знаходить вихід у суперечках.
9. Схильний до ризику.
10. Незлопам’ятний.
11. Має швидку і пристрасну мову.
12. Неврівноважений і гарячкуватий.
13. Агресивний забіяка.
14. Нетерпимий до недоліків інших.
15. Має виразну міміку.
16. Здатний швидко діяти і вирішувати.
17. Постійно любить все нове.
18. Має різкі, поривчасті рухи.
19. Напористий в досягненні визначеної мети.
20. Здатний до різких змін настрою.
|
Риси сангвініка
|
1. Веселий і життєрадісний.
2. Енергійний і діловитий.
3. Часто не доводить розпочату справу до завершення.
4. Схильний переоцінювати себе.
5. Швидко схоплює все нове.
6. Постійний в інтересах і захопленнях.
7. Легко переживає невдачі і неприємності.
8. Легко пристосовується до нових обставин.
9. Із захопленням береться за нову справу.
10. Не доводить справу до кінця.
11. Вміє переключатись з справи на справу.
12. Товариський і чуйний.
13. Витривалий і працьовитий.
14. Має виразну мову і міміку.
15. Має завжди гарний настрій.
16. Вміє володіти своїми почуттями.
17. Швидко засинає і пробуджується.
18. Квапливий у прийнятті рішення.
19. Здатний відволікатися від теми розмови.
20. Не любить одноманітної, кропіткої, буденної роботи.
|
Риси флегматика
|
1. Спокійний і холоднокровний.
2. Послідовний і зосереджений.
3. Обережний і поміркований.
4. Вміє чекати.
5. Мовчазний.
6. Має спокійну і тиху мову.
7. Стриманий і терпеливий.
8. Доводить розпочату справу до кінця.
9. Не витрачає сил даремно.
10. Дотримується виробленого розпорядку у житті, системи в роботі.
11. Легко стримує поривання.
12. Байдужий до схвалення і покарання.
13. Поблажливий до образ на свою адресу.
14. Послідовний у своїх стосунках та інтересах.
15. Повільний.
16. Врівноважений у відношенні до людей.
17. Акуратний і любить порядок в усьому.
18. Важко пристосовується до нових обставин.
19. Інертний і малорухливий.
20. Володіє витримкою.
|
Риси меланхоліка
|
1. Сором’язливий, розгублюється у нових обставинах.
2. Нерішучий.
3. Вагається вступати у контакт з людьми.
4. Легко переносить самітність.
5. Пригнічений і розгублений при невдачах.
6. Схильний “входити в себе”.
7. Швидко втомлюється.
8. Не вірить у власні сили.
9. Має тиху мову, яка переходить у шепіт.
10. Пристосовується до характеру співрозмовника.
11. Вразливий до сльозливості.
12. Чутливий до схвалення і покарання.
13. Пред’являє високі вимоги до себе і оточуючих.
14. Недовірливий, здатний до підозрілості.
15. Хворобливо чутливий і легко вразливий.
16. Надзвичайно образливий.
17. Некомунікабельний.
18. Малоактивний і несміливий.
19. Безропотно покірний.
20. Прагне викликати співчуття у оточуючих.
|
Свою належність до художників чи мислителів можна виявити за деякими біологічними ознаками. Проведіть експрес-аналіз:
Вправа 1
|
Переплетіть пальці рук. Зверху великий палець лівої руки (Л) чи правої (П)? Запишіть результат.
|
Вправа 2
|
Зробіть в аркуші паперу невеличкий отвір і подивіться крізь нього двома очима на який-небудь предмет. Яке око ви приклали першим: ліве чи праве? Запишіть результат.
|
Вправа 3
|
Станьте в позу Наполеона, схрестивши руки на грудях. Яка рука зверху? Запишіть результат.
|
Вправа 4
|
Спробуйте зобразити “бурхливі оплески”. Яка рука зверху? Запишіть результат.
|
За ключем до тесту дізнайтесь про себе.
ПППП
|
Людина консервативна, надає перевагу загальноприйнятим формам поведінки.
|
ЛППП
|
Емоційний, легко вступає у контакти, але недостатньо настирний, підлягає чужому впливу.
|
ПППЛ
|
Темперамент слабий, переважає нерішучість.
|
ЛППЛ
|
Схожий на попередній тип, але менш настирливий, м’який, наївний. Вимагає особливого дбайливого ставлення до себе.
|
ППЛП
|
Характер сильний, енергійний, артистичний. У спілкуванні з такою людиною не завадить рішучість та почуття гумору.
|
ЛПЛП
|
Найсильніший тип характеру. Настирливий, енергійний, важко піддається переконанню. Дещо консервативний. Часто не сприймає чужу думку.
|
ППЛЛ
|
Характер близький до попереднього, але більш м’який, контактний, повільніше звикає до нових обставин.
|
ЛПЛЛ
|
Характер сильний, внутрішня агресивність схована за зовнішньою м’якістю. Здатний до швидкої взаємодії, але не до взаєморозуміння.
|
ПЛПП
|
Аналітичний склад розуму, основна риса – м’якість, обережність. Уникає конфліктів, терплячий і обачливий, у відношеннях тримає дистанцію.
|
ЛЛПП
|
Характер дружелюбний, простий, деяка різноманітність інтересів.
|
ПЛПЛ
|
Слабий тип, зустрічається найчастіше у жінок. Незахищені, але здатні до конфлікту.
|
ЛЛПЛ
|
Простий, м’який, довірливий. У чоловіків майже не зустрічається.
|
ПЛЛП
|
Артистизм, деяка непостійність до нових вражень. У спілкуванні сміливий, уміє уникати конфліктів і переключатися на новий тип поведінки. Зустрічається частіше у жінок.
|
ЛЛЛП
|
Емоційність і рішучість призводять до непередбачуваних вчинків. Такі люди досить енергійні.
|
ПЛЛЛ
|
Найбільш характерний тип для чоловіків. Це незалежний, непостійний тип, відзначається аналітичним складом розуму.
|
ЛЛЛЛ
|
Має здібність по-новому подивитись на речі. Яскраво виражена емоційність і наполегливість.
|
Як зрозуміло з тесту, сполучення ЛЛЛЛ – відповідає ідеальному художньому типу, а ПППП – притаманне мислителям.
Немає коментарів:
Дописати коментар