Людина

                             
    Проект на тему "Рухова активність та здоров'я. Гіподинамія"


     ПРЕЗЕНТАЦІЇ УЧНІВ





                        

             ГОТУЄМОСЯ  ДО  КОНТРОЛЬНОЇ  РОБОТИ

                                             8 клас                                                    

Контрольна робота з теми «Вступ. Обмін речовин та перетворення енергії в організмі. Травлення»    (8 клас, нова програма, за підручником Задорожного) 

Орієнтовні питання
І. рівень (1 бал)
Знайдіть правильні відповіді
1. Найменшою структурною одиницею людського організму є :
        а) тканина    б) клітина     в) орган
  2. До тканин внутрішнього середовища відносять:
       а) кров   б) хрящову  в) нервову тканину
  3. Продукти з найбільшим вмістом білків – це:
        а) випічка      б) м’ясо     в) риба 
 4. До теоретичних біологічних наук відносять:
         а) медицину  б) анатомію   в) цитологію
  5. Найменшою структурною одиницею нервової системи :
        а) нейрон    б) остеоцит   в) хондроцит
    6. Важливим джерелом енергії для організму є:
         а) білки      б) жири     в) вуглеводи
  7. Яку з наведених тканин можна назвати покривною:
         а) сполучну  б) нервову   в) епітеліальну
  8. За добу в людини виділяється:
        а) 0,5 л     б)  2 л     в) 1 – 1,5 л  слини
   9. Всмоктування поживних речовин в кров відбувається в основному у:
         а)  шлунку     б) товстому  в) тонкому кишечнику 
  10. Продукти з найбільшим вмістом вуглеводів – це:
        а) кондитерські вироби      б) м’ясо     в)  цукерки 
   11. До практичних біологічних наук відносять:
         а) медицину  б) екологію   в) цитологію
    12. Статеві органи входять до складу:
         а) ендокринної    б) репродуктивної    в) сенсорної системи.
ІІ. Рівень (1 бал)
Дайте визначення
1. Біологія людини– це…. 
2. Система органів – це…
3. Гіповітаміноз -  це…
4.Обмін речовин - це…
5. Фізіологічна система  – це…
6. Збалансоване харчування - це…
7. Орган  – це…
8. Тканина – це…
9. Травлення  – це…
10. Авітаміноз –   - це…
11. Цитологія– це…
12 . Зуби  – це…
ІІІ. Рівень (1,5  бал)
1. Охарактеризуйте фізіологічні системи організму людини.
2. Охарактеризуйте науки, які вивчають біологію людини.  
3. Охарактеризуйте будову та функції тканин людини.                                                                                
4. Охарактеризуйте основні компоненти їжі (білки, жири, вуглеводи).
5.  Охарактеризуйте   значення для організму води, мінеральних солей  та вітамінів.           
6. Охарактеризуйте травні процеси в ротовій порожнині та шлунку.
 7. Охарактеризуйте травні процеси в кишечнику.     
8.  Охарактеризуйте захворювання органів травної системи.    
                                                                            
ІV. Рівень (3 бали)
1.   Наведіть конкретні приклади взаємозв’язків тканин між собою.
      Свою   відповідь обґрунтуйте.                                                                             
2.  Чому в людини процес  травлення розподілений між різними  
          відділами травної системи?  Свою відповідь обґрунтуйте.                                                       
3. Чому в ротовій порожнині речовини майже не всмоктуються?
                  Свою відповідь обґрунтуйте.                                    
4. Доведіть, що організм – єдине ціле. Свою відповідь обґрунтуйте.   



                                       Дихання


Орган дихання
Особливості будови
Функції, що виконуються
Носова порож­нина
Дві носові порожнини, які розділені кістково-хрящовою перегородкою. Порожнини  покриті слизо­вою оболонкою, що містить нюхові рецеп­тори. Містить густу сітку кровоносних капіляр.
Нормалізація температури повітря, що надходить до органів дихання; слиз, що містить  лізоцим знешкоджує хвороботворні мікроорганізми; сприймає запах речовин; захисна – чхання.
Гортань
Вона має лійкоподібну форму, складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів; порожнина вистелена слизовою оболонкою з рецепторами; має дві голосові зв’язки.
Забезпечує проходження пові­тря до трахеї, захищає дихаль­ні шляхи від потрапляння їжі (кашель), забезпечує утворення звуків.
Трахея
Трубчаста частина дихальних шляхів, роз­ташована між гортанню і бронхами. Склада­ється з 16-20 хрящових півкілець, які вистелені залозистим та війчастим епітелієм. Задня стінка утворена сполучною тканиною. На рівні п’ятого грудного хребця поділяється на два головних бронхи: лівий і правий.
Забезпечує проходження пові­тря до бронхів, слизова оболонка зволожує стінки трахеї і виконує захисну функцію.
Бронхи
Складаються з хрящових кілець  (6-12). Вони входять в праву (три гілки) і ліву (дві гілки) легені. Сукупність бронхів, що багато разів діляться, утворює бронхіальне дерево. Бронхи закін­чуються бронхіолами, на стінках яких розташовані альвеоли (легеневі пухирці).
Забезпечують транспорт пові­тря між трахеєю й альвеола­ми, беруть участь у терморегу­ляції організму та газообміні.
Легені
Парні органи дихання. Права легеня скла­дається з трьох часток, а ліва — з двох. На внутрішній поверхні легень розташовані ворота легень, якими проходять бронхи, судини й нерви. Легені вкриті плеврою, що складається з двох листків — зовнішнього і внутрішнього. Між ними розташована плевральна порожнина, заповнена плев­ральною рідиною.
Забезпечують газообмін між кров'ю й атмосферним повітрям.

                                       Проблемне запитання.
— Чому необхідно дихати че­рез ніс?

Для форму­вання відповіді пропонується проаналізувати результати дослі­ду: кролям вста­вили в ніздрі тру­бочки. Через де­який час вони за­хворіли на запа­лення легень. По­ясніть, чому.


СЛОВНИК ТЕРМІНІВ І ПОНЯТЬ
Дихання - це сукупність про­цесів, що забезпечують надходжен­ня в організм із зовнішнього сере­довища кисню, використання його клітинами і тканинами для окиснення органічних речовин та виді­лення з організму вуглекислого газу.
Зовнішнє дихання — це обмін газів між кров'ю й атмосферним повітрям, що відбувається в органах дихання.
Внутрішнє дихання — це окисні процеси в клітинах, унаслідок яких виділя­ється енергія.
Носова порож­нина – це частина дихальної  системи, що складається з правої і лівої порожнин, які з’єднані між собою кістково-хрящовою перегородкою.
Чхання – це різкий рефлекторний видих через ніздрі, завдяки якому з носової порожнини виділяються речовини, які її подразнюють.
Гортань – це частина дихальної системи, яка має лійкоподібну форму, складається з 9 напіврухомо сполучених хрящів, найбільші з яких є щитоподібний, надгортанний, перснеподібний.
Голосові зв’язки – це два еластичних пружних волокон, розташованих у гортані паралельно одне до одного.
Мутація голосу — це різкі й часті перепади висоти голосу, що виникають у процесі статевого дозрівання у хлопчиків.
Кашель – це різкий рефлекторний видих через рот, який виникає при різних подразненнях рецепторів гортані.
Трахея -  це трубчаста частина дихальних шляхів, що склада­ється з 16-20 хрящових півкілець, з’єднаних між собою зв’язками. 
Альвеоли – це легеневі пухирці вкриті густою сіткою кровоносних капіляр, де відбувається газообмін.
Легені – це великий парний орган, який займає весь об’єм грудної порожнини, зовні вкритий легеневою плеврою.
Парціальний тиск — це части­на загального тиску, яка припа­дає на частку цього газу в газовій суміші.
Дифузія – це рух частинок, завдяки якому речовини проходять крізь мембрани, вирівнюючи свою концентрацію.
Дихальний об’єм легенів – це кількість повітря (500 мл.), яка надходить до легень у спокійному стані під час вдиху і стільки ж видихається під час  видиху.
Додатковий об’єм повітря – це кількість повітря, яку можна видихнути після спокійного вдиху  за максимального зусилля (1500мл.).
Резервний об’єм повітря – це кількість повітря, яку можна вдихнути (1500мл.) після найглибшого видиху.
Життєва ємність легень – це найбільша кількість повітря, яку можна видихнути після найглибшого вдиху.
Спірометр – це прилад для вимірювання життєвої ємності легень.
Вдих -  це активний процес скорочення зовнішніх міжреберних мязів і розслаблення внутрішніх.
Видих – це пасивний процес скорочення еластичних стінок альвеол, розтягнутих під час вдиху, і розслаблення частини дихальних мязів.
Типи дихання: черевний – в акті видиху переважає діафрагма (у чоловіків);  грудний – в акті видиху переважають міжреберні мязи (у жінок).
Грип – це захворювання, що спричиняється вірусом, передається повітряно-крапельним шляхом.
Інфекційний риніт - це запалення слизової оболонки порожнини носа (нежить).
Ангіна - гостре запалення слизової оболонки зіва, мигдаликів, які роз­ташовані в глотці.
Трахеїт - запалення слизової оболон­ки трахеї.
Дифтерія – інфекційне захворювання,збудником якого є дифтерійна паличка, яка уражає слизову оболонку зіва, гортані, трахеї. 
Бронхіт - це запалення слизової обо­лонки бронхів.
Пневмонія, або запалення легенів - запалення тканини легенів, яке може спричинити стафілококи і стрептококи. 
Туберкульоз – це інфекційне захворювання, збудником якого є туберкульозна паличка, що уражає легені, кістки.


ЦІКАВО ЗНАТИ, ЩО…
Ø Легені витрачають теплову енергію, зігріваючи повітря, яке вдихається, та під час випаровування води з поверхні легень (до 10% усього тепла, яке віддає організм).
Ø За добу через легені проходить у середньому 9 кілограм повітря.
Ø У обох легенях нараховується 600 – 700 млн альвеол, дихальна поверхня яких складає 120 м2, що у 60 разів більше за поверхню тіла людини.
Ø   У момент народження, коли дитина припиняє отримувати кисень
через плаценту від організму матері, в її крові різко зростає вміст вуглекислого газу. Це збуджує дихальний центр, від якого нервові імпульси надходять до рухових спинномозкових нейронів зовнішніх міжреберних м’язів і діафрагми. Дитина самостійно робить перший вдих – починається дихальний цикл.




ЦІКАВО ЗНАТИ!

За значних крововтрат людині (за відсутності плазми крові або крові для переливання) в кровоносні судини вводять не дистильовану воду, а розчини, які за вмістом солей та їхньою концентрацією відповідають складу плазми крові. Такі розчини називають фізіологічними розчинами. Найпростішим фізіологічним розчином є 0,9 %-й розчин натрій хлориду.

ЦІКАВО ЗНАТИ!

Зменшення частоти серцевих скорочень до 45–50 ударів за хвилину має назву брадикардія. Прискорене серцебиття називають тахікардією. За частого серцебиття шлуночки не встигають наповнитися кров’ю, у результаті чого
знижується артеріальний тиск та зменшується приплив крові до органів. Погіршуються умови кровопостачання самого серця, оскільки воно здійснює велику роботу в одиницю часу та потребує більше кисню, а погані умови кровопостачання серця збільшують ризик інфаркту. Розлади ритмічності, послідовності й сили скорочень серцевого м’яза називають аритмією. Вони зумовлені порушеннями його автоматизму скорочень, збудливості, провідності.


Контрольна робота з теми: «Кров. Кровообіг.»
Орієнтовні запитання
І. рівень(1 бал)
Знайдіть правильні відповіді                                             
1. Рідка частина крові називається :
             а) плазма    б) сироватка   в) фізіологічний розчин
2. Фагоцити забезпечують імунітет:         
           а) клітинний  б) гуморальний   в) антигенний
 3. У донора крові за один раз можна взяти:
              а) 250 - 350  б) 500 – 600   в) 600 – 700 мл. крові
 4. Гемоглобін міститься в:
         а) еритроцитах б) лейкоцитах   в) тромбоцитах
   5. Запис електричних струмів серця – це:
         а ) електроенцефалограма   б) електрокардіограма   в) томограма
    6. У випадку якщо хворому потрібна негайна допомога йому вводять:
          а) вакцину  б) лікувальну сироватку   в) антигенип
 7. До якого виду тканин належить кров?
         а) сполучної  б) нервової   в) епітеліальної
   8. На виході  аорти з лівого шлуночка розташований:
         а)  півмісяцевий  б) тристулковий   в) двостулковий клапан   
   9. Гуморальний імунітет забезпечують:          
        а) антитіла  б) інтерферон   в) антигенип
10. Посилюють і прискорюють роботу серця:
         а) адреналін   б) іони кальцію   в) іони калію
  11. До сполучної тканини відносять:
        а) кров   б) епітеліальну   в) нервову тканину
   12. Еритроцити живуть:
        а) 120 днів    б) 2 – 3 місяці    в) десятки років

ІІ.  рівень(1 бал)
Дайте визначення:
                                   1. Гомеостаз– це…. 
                                   2. Лейкоцити – це…
                                   3. Серце -  це…
                                   4. Кров - це…
                                   5. Гемофілія – це…
                                   6. Гіпертонія – це
                                  7. Еритроцити – це…
                                  8. Реципієнт – це…
                                  9. Імунітет– це…
                               10. Тромбоцити –   - це…
                              11.  Лімфатичні вузли – це…
                              12.  Анемія – це…
ІІІ. рівень(1 бал)
1. Охарактеризуйте склад та функції крові.       
2. Охарактеризуйте серцево – судинні захворювання.                                                                               
3. Охарактеризуйте будову серця людини. Як здійснюється регуляція   роботи серця?
4. Охарактеризуйте етапи зсідання крові .                  
5. Охарактеризуйте  види кровотеч. Як надати першу допомогу при   різних видах кровотеч?
 6. Охарактеризуйте велике та мале кола кровообігу. 
 7.  Охарактеризуйте види імунітету.
8. Що таке лімфа? Назвіть її функції.                                                                     
  ІV. рівень(3 бали)

1. Чим забезпечується велика загальна поверхня еритроцитів крові  людини і яке біологічне значення це має?
 2. Поясніть механізм захисту організму різними типами лейкоцитів.Свою відповідь обґрунтуйте                                                                                                                                        
 3. Чим забезпечується повільний рух крові у капілярах і яке біологічне  значення це має?  Свою відповідь обґрунтуйте.
 4. Як забезпечується безперервний рух крові по судинах? Яка роль    різниці тисків у різних відділах кровоносної  системи?   Свою відповідь обґрунтуйте.  






Немає коментарів:

Дописати коментар